РІЧНИЙ ЗВІТ ПРО РОБОТУ ЗАКЛАДУ ЗА 2022 - 2023 НАВЧАЛЬНИЙ РІК

Відповідно до статті 3 Закону України «Про дошкільну освіту» Держава надає всебічну допомогу сім'ї у розвитку, вихованні та навчанні дитини; забезпечує доступність і безоплатність дошкільної освіти в державних і комунальних закладах дошкільної освіти у межах державних вимог до змісту, рівня й обсягу дошкільної освіти (Базового компонента дошкільної освіти) та обов'язкову дошкільну освіту дітей старшого дошкільного віку. А статтею 11 Закону України «Про освіту» визначено, що «метою дошкільної освіти є забезпечення цілісного розвитку дитини, її фізичних, інтелектуальних і творчих здібностей шляхом виховання, навчання, соціалізації та формування необхідних життєвих навичок». Тому заклад дошкільної освіти продовжує здійснювати роботу щодо всебічного розвитку малюків і в умовах воєнного стану.       

Проаналізувавши роботу закладу дошкільної освіти № 21 «Волошка» за 2022-2023 навчальний  рік, можна відмітити, що колектив закладу створював необхідні умови для охорони життя та зміцнення здоров’я дітей, їх повноцінного всебічного розвитку.

Розпочинаючи новий навчальний рік, ми прагнули налагодити повноцінний освітній процес. Для цього треба було діяти самостійно і відповідально, усвідомлюючи всі ризики конкретних умов, у яких нам доводиться працювати, свідомо оцінювати свій потенціал і ресурси, щоб реалізувати освітні завдання, визначені в державному стандарті дошкільної освіти.

Зусилля колективу закладу дошкільної освіти були спрямовані на виконання  законів України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», «Про охорону дитинства», «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб»,  Положення «Про дошкільний навчальний заклад», Санітарного регламенту        ЗДО, постанови Кабінету Міністрів України від 10 квітня 2019 року №530 «Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах дошкільної освіти», Постанови Головного санітарного лікаря України від 25.08.2021 року №8 «Про затвердження протиепідемічних заходів у закладах дошкільної освіти на період карантину у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19), листів Міністерства освіти і науки України від 02.04.2022 №1/3845-22 «Про рекомендації для працівників ЗДО на період дії воєнного стану в Україні», від 17.03.2022 №1/3475-22 «Про зарахування до ЗДО дітей із числа внутрішньо переміщених осіб», від 15.06.2022№1/6435-22 «Щодо забезпечення освіти осіб з особливими освітніми потребами», від 22.06.2022№1/6887-22 «Щодо збереження мережі закладів дошкільної освіти та захисту прав їх працівників», від 27.07.2022№1/8504-22 «Про окремі питання діяльності закладів дошкільної освіти у 2022-2023 навчальному році», листа ДСНС України від 14.06.2022 №03-1870/162-2 «Про організацію укриття працівників та дітей у закладах освіти».   

Освітня діяльність здійснювалася за Освітньою програмою для дітей від 2 до 7 років «Дитина». В спеціальних групах для дітей з порушенням слуху за Програмою розвитку дітей дошкільного віку зі зниженим слухом «Стежки у світ» та Програмою розвитку глухих дітей дошкільного віку, парціальними програмами: Парціальна програма з основ здоров’я та безпеки життєдіяльності дітей дошкільного віку «Про себе треба знати, про себе треба дбати»,  Програма з формування основ безпечної поведінки дітей дошкільного віку під час дорожнього руху «Дитина в світі дорожнього руху», Парціальна програма національно-патріотичного виховання дітей дошкільного віку «Україна – моя Батьківщина».  

Проектна потужність закладу – 260 місць. Станом на 01.06.2023 року за списковим складом налічується 252 дітей. З них 28 дітей з особливими освітніми потребами. В межах Сумської територіальної громади знаходиться 141 дітей, із них 16 з особливими освітніми потребами. В межах України перебуває 59 дітей, з них 3 з особливими освітніми потребами. За кордон виїхало 52 дитини, 9 з яких діти з особливими освітніми потребами. В закладі виховується 8 дітей-інвалідів.

 Відповідно до наказу управління освіти і науки Сумської міської ради від 30.08.2022 року№162 «Про роботу з 01.09.2022 року закладів дошкільної освіти Сумської міської територіальної громади» освітній процес в новому навчальному році розпочався у змішаному форматі, коли проводилась робота офлайн та в дистанційному форматі. Однак, у зв’язку з тим, що не були усунені недоліки, які зазначені у Акті оцінки підвального приміщення закладу освіти щодо можливості його використання для укриття населення як найпростішого укриття, згідно з наказом управління освіти і науки Сумської міської ради від 29.09.2022 року№955 «Про роботу з 03.10.2022 року закладів дошкільної освіти Сумської міської територіальної громади» та відповідно до рекомендацій, зазначених у листі Міністерства освіти і науки України від 27.07.2022 №1/8504-22 «Про окремі питання діяльності закладів дошкільної освіти у 2022-2023 навчальному році» освітній процес здійснювався в дистанційному режимі, а також педагоги закладу здійснювали індивідуальні та під групові заняття з дітьми за присутності батьків. Освітній процес здійснювався відповідно до затвердженого розкладу

Режим роботи закладу змінювався. На початку навчального року індивідуальні та підгрупові заняття проводились з 8.30 до 10.30. Поступово час перебування дітей в закладі збільшувався. Станом на 01.06.2023 року діти перебувають в закладі з 8.00 до 12.00. Колектив належну увагу приділяв забезпеченню безпечних умов для всіх учасників освітнього процесу. Вся робота педагогічного колективу була спрямована на забезпечення виконання Базового компонента дошкільної освіти, «Методичних рекомендацій до оновленого Базового компонента дошкільної освіти».

У статті 9 Закону України «Про освіту» відмічено, що однією з форм здобуття освіти є дистанційна форма здобуття освіти. Вона визначається, як «індивідуалізований процес здобуття освіти, який відбувається в основному за опосередкованої взаємодії віддалених один від одного учасників освітнього процесу у спеціалізованому середовищі, що функціонує на базі сучасних психолого-педагогічних та інформаційно-комунікаційних технологій».  

В умовах сьогодення, коли діти не мають можливості відвідувати заклад дошкільної освіти зростає важливість дистанційної освіти. Освітній процес в дистанційному форматі здійснювався відповідно до листів МОН України від 02.04.2022 № 1\ 3845-22 «Про рекомендації для працівників ЗДО на період дії воєнного стану в Україні», від 27.07.2022 № 1\ 8504-22 «Про окремі питання діяльності закладів дошкільної освіти у 2022-2023 навчальному році».

 Організувати навчальну діяльність вихованців дистанційно – це надати допомогу самостійно розібратися із тим, чого вони не знають і не вміють. Робота в дистанційному форматі здійснювалася педагогами через навчальну платформу «Google Classroom». Для створення презентацій, інтерактивних ігор та вправ педагоги використовують у своїй діяльності цифрові інструменти Power Point, Word wall, learninqapps/.

Перш за все, педагоги провели роз’яснювальну роботу серед батьків про важливість організації медіа-освіти, мотивуючи дітей та батьків на співпрацю та успіх.

Для вихованців середніх, старших груп, які не відвідували заклад, за потреби проводилися онлайн-заняття відповідно до вимог Санітарного регламенту для дошкільних навчальних закладів, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров’я України 24.03.2016 № 234 та зареєстрованого Міністерстві юстиції України 14 квітня 2016 № 563/28693. До їх проведення залучалися як вихователі, так і спеціалісти (музичні керівники, інструктор з фізичної культури, учителі-логопеди, вчитель-дефектолог).

З вихованцями груп раннього, молодшого дошкільного віку, які не мали змоги відвідувати заклад, робота проводилася через групи, створені в соціальних мережах. Педагоги створювали короткі відеоролики, щоб діти мали змогу бачити та чути свого вихователя, готували для дітей і батьків посилання на сторінки з розвиваючими завданнями, аудіоказками, піснями, поробками, фізичними вправами в мережі Інтернет, дидактичні матеріали, завдання, а ті опрацьовували їх у зручний для себе час та надсилали фотозвіт про виконання.

Всі матеріали, які використовували педгоги для занять, ретельно підбиралися з урахуванням віку дітей та навчальних напрямків роботи з ними. В іграх та програмах присутні елементи новизни, сюрпризності, в них використовуються засоби заохочення, що так полюбляють діти.  

Найпоширенішою практикою в роботі з родинами є створення в соціальній мережі Viber групи для батьків, за допомогою якої педагоги мали можливість долучатися до участі у проведенні батьківських зборів,  конкурсів, марафонів, флешмобів.

 Наш досвід показав, що навчальний матеріал, викладений у формі презентацій, відеороликів, онлайн-вправ, інтерактивних ігор, інтерактивних плакатів, веб-квестів викликає жвавий інтерес у дітей та їхніх батьків і легко засвоюється.

Завдяки творчій праці педагогів нашого закладу, вдало дібраним формам роботи було встановлено зворотний зв'язок із батьками вихованців, які активно співпрацювали з нами, надсилаючи фото-, відео- та письмові звіти про виконані завдання.

Про результативність освітньої діяльності свідчить аналіз моніторингового дослідження досягнень дітей дошкільного віку, яке було проведене вихователями груп у травні. Вивченню підлягали тільки ті діти, які відвідували групові, під групові та індивідуальні заняття за присутності батьків. Так, заняття в молодшій групі «Конвалія» відвідувало 10 дітей. Всі діти засвоїли програмовий матеріал на високому та достатньому рівнях. Молодшу групу «Троянда» відвідувало 14 дітей. За даними моніторингового дослідження всі діти засвоїли матеріал на «високому», та «достатньому» рівнях.

Середню групу «Пролісок» разом з середньою групою «Незабудка» відвідувало 16 дітей. Моніторинг засвоєння дітьми знань за освітніми лініями  свідчить про те, що 3 дітей (19%), засвоїли матеріал на високому рівні, 2 (12,5%) - достатньому і 10 (62,5%) – на  середньому, 1 – на низькому (6%).      Середня група «Тюльпан», яку відвідувало 11дітей , засвоїли матеріал на високому та достатньому рівнях.

 Середня група «Дзвіночок». Заняття відвідували   дітей. З них   (%)засвоїли матеріал на високому рівні,   - на достатньому (%),  - середньому (%)

Старша група «Айстра» , відвідували заняття 9 дітей. На високому рівні засвоїли матеріал 3 дітей (33%), на достатньому – 5(55%), 1 – (12%)середньому рівні. Всі діти готові до навчання в школі.

Старша група «Нарцис», заняття відвідувало 10 дітей. За результатами моніторингового дослідження всі готові до навчання в школі, матеріал засвоїли на  високому та достатньому рівнях.

         Старша група «Ромашка». Заняття відвідували 12 дітей. Всі діти готові до навчання в школі. Програмовий матеріал засвоїли на високому та достатньому рівнях.

Старша спеціалізована група для дітей з порушеннями мовлення «Мальва». Заняття відвідували 8 дітей. За результатами вивчення готовності дітей до навчання в школі 5 дітей готові до навчання в школі, 3 – умовно не готові до навчання в школі, за висновками комісії вони продовжуть навчання в спеціалізованій групі для дітей з порушенням мовлення.

Аналіз роботи в групах раннього віку «Лілея», «Волошка» засвідчив, що педагоги значну увагу приділяли створенню належних умов та емоційного комфорту для всебічного розвитку найменших вихованців дошкільного закладу, збереження їх психічного та фізичного здоров’я. Проводилася робота по створенню сучасного предметно-розвивального середовища. В ігрових куточках зібраний ігровий, дидактичний матеріал, який забезпечив потребу дітей в русі, сенсорному, мовленнєвому, естетичному розвитку. Вихователі разом з дітьми мали можливість застосовувати їх у різних видах діяльності залежно від мети та завдань, які ставили.  

         В 2023 році випускається до школи 71 дитина.

Планується набрати:

2 групи раннього віку (30 дітей)

2 групи молодшого дошкільного віку (50 дітей)

3 групи середнього віку, з них 2 загальних (75 дітей), 1 –  спеціальна група для дітей з порушеннями мовлення (12 дітей) ; 4 групи старшого віку , з них – 3 загальні (76 дітей), 1 –  спеціальна  для дітей з порушеннями мовлення (11 дітей).

1 різновікова  спеціальна група для дітей з порушенням слуху    (6  дітей) 

 В закладі працює 32 педагогічних працівники: завідувач, вихователь-методист, інструктор з фізичної культури, вчителі-логопеди - 2, вчитель-дефектолог, 3 музичні керівники та 23 вихователі. З них: вищу освіту мають 28 педагогів (88%), 2 – базову вищу (6%),  2 – неповну вищу (6%). Кваліфікаційний рівень педагогічних працівників становить: кваліфікаційну категорію «спеціаліст вищої категорії» мають 11педагогів (34%), першу – 9 (28%), другу – 6(20%), 11 тарифний розряд – 3 (9%) та 3 молодих спеціалістів не атестовані (9%).  Забезпечують комфортне перебування дітей в закладі 30 осіб обслуговуючого персоналу.

Не зважаючи на особливості навчального року, атестація педагогічних працівників 2023 року була проведена успішно. Атестаційна комісія працювала згідно з планом роботи. Вчасно  проводилися засідання атестаційної комісії. За результатами атестації музичному керівнику присвоєна кваліфікаційна категорія «спеціаліст першої категорії», 1 педагогу – «спеціаліст другої категорії», 1 – присвоєний 11 тарифний розряд. За результатами засідання атестаційної комісії ІІ рівня при управлінні освіти і науки Сумської міської ради 1 педагог підтвердив раніше присвоєну кваліфікаційну категорію «спеціаліст вищої категорії» , вихователь Кравченко Н.В. відповідає раніше присвоєному педагогічному званню «вихователь-методист», інструктору з фізичного виховання присвоєна кваліфікаційна категорія «спеціаліст вищої категорії».

Дедалі популярнішою формою підвищення кваліфікації стає участь педагогів у онлайн семінарах, фестивалях, конференціях різних рівнів.  У поточному навчальному році педагогічні працівники закладу взяли участь у всеукраїнському марафоні «Практичні кейси: освітній менеджмент та управління, психолого-педагогічна підтримка, інклюзивний підхід», всеукраїнських науково-практичних конференціях «Проблеми формування та розвитку особистості дитини в дошкільному віці», «Актуальні проблеми та особливості організації освітнього процесу в українських закладах дошкільної освіти організованих Центром прогресивної освіти «Генезум». Інструктор з фізичного виховання Вороніна Л.В взяла участь у V Всеукраїнській науково-практичній конференції «Здоровя, добробут, безпека, освіта для сталого розвитку». Її стаття «Дитячий фітнес як один із методів фізичного виховання в закладах дошкільної освіти» надрукована у Збірнику матеріалів конференції.

         Підвищення теоретичного рівня та фахової підготовки  педагогів потребує оновлення методичної літератури, наочних матеріалів , підписки на фахові періодичні видання. На жаль у цьому році вдалося провести підписку лише на журнал «Дошкільне виховання» на перше півріччя за кошти самих педагогів. Це створює певні незручності у роботі.

Однак, слід зазначити, що робота педагогічного колективу проводилася на належному рівні, її результатом є такі показники: підвищення педагогічної майстерності, творчого потенціалу педагогів; високий рівень вихованості та розвитку дітей; сприятливий психологічний клімат у колективі, проводиться  значна робота щодо підвищення зовнішнього іміджу закладу.

Упродовж року заклад брав участь у всеукраїнських, міських конкурсах, фестивалях. За результатами участі в двотуровому міжнародному багатожанровому фестивалі-конкурсі мистецтв «Квітневий зорецвіт» дитячий гурт «Волошка» став Лауреатом І ступеня в номінації «Художнє слово» і нагороджений дипломом та пам’ятною медаллю. Музичні керівники Юлія Доценко та Ірина Ралко отримали подяку за професіоналізм, активну участь у підготовці учасників до фестивалю, вагомий внесок у національно-патріотичне виховання.

Педагоги закладу також брали участь у фестивалі-огляді фахової майстерності педагогів закладів дошкільної освіти «Світ дошкілля». На конкурс були подані матеріали у номінаціях «Реалізація освітнього процесу в закладах дошкільної освіти з використанням дистанційного формату», «Краща методична розробка», «Універсальний дидактичний посібник – дітям дошкільного віку». За результатами конкурсу інструктор з фізичного виховання Людмила Вороніна відзначена подякою Центру професійного розвитку педагогічних працівників Сумської міської ради.

 Розвивальне та освітнє середовище в закладі   організовано з урахуванням інтересів дітей і відповідає їх віковим особливостям. Для занять дітей створені всі умови. До їх послуг сучасні музична  та спортивна зали, кабінет психолога, вчителя-логопеда та вчителя-дефектолога; прогулянкові майданчики для кожної вікової групи; спортивний майданчик; ігрові та розвивальні осередки в кожній групі. В усіх групах облаштовані розвивальні життєві осередки, завдяки яким діти опановують науку життя, стають компетентними особистостями з притаманними їм індивідуальними особливостями.  

Нагальною потребою на сьогодні є необхідність створення відповідної матеріальної та навчальної бази для роботи з дітьми: забезпечення сучасним ігровим матеріалом, обладнанням для дослідницької діяльності, доступ групових приміщень до мережі інтернет з метою використання ІКТ технологій в освітньому процесі.   .

На мене як на керівника покладена відповідальність за створення в закладі освіти безпечного освітнього середовища, такого, яке буде забезпечувати запобіганню та протидії боулінгу. Робота щодо запобігання та протидію боулінгу (цькування)проводиться відповідно до наказу МОН України від 28 грудня 2019 року №1646 «Деякі питання реагування на випадки булінгу(цькування) та застосування заходів виховного впливу в закладах освіти». В поточному навчальному році мною не було зареєстровано жодного звернення батьків, працівників щодо випадків некоректного ставлення працівників до дітей, батьків до педагогів, педагогів до батьків.

Аналізуючи роботу із зверненнями громадян, слід зазначити, що основними питаннями, з якими до мене зверталися було працевлаштування, влаштування дітей до закладу освіти, надання довідок, адвокатські запити щодо участі батьків у вихованні дітей, надання педагогічних та психологічних характеристик.

Не зважаючи на відсутність в закладі медичної сестри, медичне обслуговування здійснювалося на належному рівні. Своєчасно проводили термометрію, огляд дітей на педикульоз. Здійснювався контроль за дотриманням календаря проведення щеплень. Всі працівники закладу були забезпечені засобами індивідуального захисту (маски, рукавички, антисептичні засоби для обробки рук). Прибирання приміщень проводилось з використанням миючих та дезінфекційних засобів.   

Медичний кабінет укомплектований всім необхідним для роботи. Наявність медикаментів відповідає переліку для надання першої медичної допомоги. Антропометричні вимірювання проводилися 1 раз на квартал, результати заносилися в спеціальний журнал, оформлялися листи здоровя на кожну групу.

Харчування дітей упродовж навчального року не здійснювалося. Однак планується його відновити і відповідно до рішення сесії Сумської міської ради від 25 січня 2023 року№3401-МР м.Суми «Про внесення змін до рішення Сумської міської ради від 23 грудня 2021 року № 2578-МР «Про затвердження вартості харчування однієї дитини на день та порядку і умов забезпечення харчування дітей пільгових категорій закладів освіти, підпорядкованих управлінню освіти і науки Сумської міської ради» вартість харчування зміниться. Так вартість триразового харчування для дітей груп раннього та молодшого дошкільного віку становитиме 42.00 гривні, а середнього і старшого віку 52.00 гривні.

Не залишився осторонь колектив закладу і від участі в громадській діяльності в умовах війни. Працівники долучалися до в’язання маскувальних сіток, виготовлення окопних свічок. До дня Українського козацтва та до Дня збройних сил України підготували подарунки, діти намалювали малюнки для бійців, які захищають кордони нашої Сумської області.

На виконання наказу Сумської міської ради від 24.11.2022 №242 «Про організацію «Пунктів незламності» в закладах освіти Сумської міської територіальної громади», протоколу №10 позачергового засідання комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій Виконавчого комітету Сумської міської ради від 24 листопада 2022 року, Порядку роботи «Пунктів Незламності» в закладі дошкільної освіти був розгорнутий «Пункт Незламності», забезпечене цілодобове чергування з числа працівників закладу.

Як завідувач, основну увагу  приділяю   зміцненню та оновленню матеріально-технічної бази, розвитку методичної та психологічної служби, покращенню медичного обслуговування в закладі дошкільної освіти. Упродовж навчального року за бюджетні кошти був проведений ремонт комори на суму13000,00грн.

В ході підготовки до нового навчального року та опалювального сезону були проведені гідравлічні випробування системи опалення вартістю 5000,00грн, і промивка внутрішньої системи опалення вартістю 5000,00грн,технічне обслуговування запірної арматури на суму 2000,00грн,повірка манометрів, термометрів, водоміра - 900,00грн, перезарядка вогнегасників, перемотка рукавів пожежних на суму 3470,00грн, заміри контуру заземлення - 2700грн., повірка вентиляційної системи – 1100,00грн,повірка клапана – 1100,00грн, повірка вагів – 1700,00грн. Всього виконано робіт на суму 22970,00 гривень.

 Постійно проводиться підготовка території та приміщень до безпечного перебування дітей:  очищення території закладу від сухоцвіту та опалого листя; обрізання дерев, скошування трави, висаджування квітів, кущів;проводились заходи з дезінфекції та дератизації.

Є  ще багато проблем, які плануємо вирішувати.  Це:утеплення фасаду, заміна асфальтового покриття, придбання комп’ютерної техніки; поступова заміна старих дитячих меблів у групах, заміна ліжок.  

 З вірою у перемогу маю надію в подальшому на плідну співпрацю міської влади, депутатського корпусу та батьків щодо вирішення фінансових  питань у покращенні матеріальної бази, проведенні ремонтних робіт.  Все, що нам вдалося зробити протягом року, спрямоване на створення комфортних умов перебування дітей в садочку, збереження їх здоров’я, підготовку до подальшого навчання в школі, до майбутнього життя в соціумі.  Як ми сьогодні дбаємо про майбутнє дітей так вони подбають про нас в майбутньому

За підсумками роботи колективу упродовж  навчального року  можна зазначити, що поставлені завдання в цілому виконано.

На завершення бажаю всім миру, міцного здоров’я, гарного настрою, успіхів. Вдячна за увагу та підтримку!