Звіт

завідувача закладу дошкільної освіти (ясел-садка) №21«Волошка» Сумської міської ради Вікторії Супрун перед трудовим колективом та батьківською громадськістю про проведену роботу

Відповідно до статті 3 Закону України «Про дошкільну освіту» Держава надає всебічну допомогу сім'ї у розвитку, вихованні та навчанні дитини; забезпечує доступність і безоплатність дошкільної освіти в державних і комунальних закладах дошкільної освіти у межах державних вимог до змісту, рівня й обсягу дошкільної освіти (Базового компонента дошкільної освіти) та обов'язкову дошкільну освіту дітей старшого дошкільного віку. А статтею 11 Закону України «Про освіту» визначено, що «метою дошкільної освіти є забезпечення цілісного розвитку дитини, її фізичних, інтелектуальних і творчих здібностей шляхом виховання, навчання, соціалізації та формування необхідних життєвих навичок».      

Діяльність закладу дошкільної освіти  спрямована на організацію змістовної різноманітної діяльності та забезпечення психолого-педагогічної підтримки для всіх учасників освітнього процесу. Тому надзвичайно важливо гнучко підходити до організації роботи ЗДО та налаштувати освітній процес так, щоб він був комфортним для дітей та педагогів.

На початку навчального року батьки мали можливість обирати, у якій формі їхні діти здобуватимуть дошкільну освіту в умовах війни: відвідувати ЗДО в очному, змішаному чи дистанційному форматі. З 261  дитини -  238 обрали очну форму, 23 -   дистанційну.

Сьогодні питання безпеки стало для нас пріоритетом. Ми, дорослі, маємо подбати і про створення безпечних умов для малят, і про формування в них навичок конструктивної поведінки в загрозливих ситуаціях.

 

Показниками готовності закладу дошкільної освіти у 2023-2024 навчального році в умовах воєнного стану, з позиції безпеки учасників освітнього процесу була обов’язкова наявність у закладі укриття, яке відповідає вимогам ДСНС,  систематизований порядок оповіщення учасників освітнього процесу про небезпеку, чіткі інструкції для персоналу щодо реагування на небезпечні ситуації, план евакуації, безпечна територія та система профілактичних засобів щодо мінної безпеки, оздоровча спрямованість освітнього процесу. На цей час завершується капітальний ремонт укриття, розроблений чіткий алгоритм дій щодо порядку оповіщення учасників освітнього процесу про небезпеку та дій персоналу під час повітряної тривоги. В закладі створене безпечне середовище як у приміщенні, так і на його території.

  

 Проаналізувавши роботу закладу дошкільної освіти № 21 «Волошка» за 2023-2024 навчальний  рік, можна відмітити, що колектив закладу створював необхідні умови для охорони життя та зміцнення здоров’я дітей, їх повноцінного всебічного розвитку.

 

Зусилля колективу закладу дошкільної освіти були спрямовані на виконання  законів України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», «Про охорону дитинства», «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб»,  Положення «Про дошкільний навчальний заклад», Санітарного регламенту          ЗДО, постанови Кабінету Міністрів України від 10 квітня 2019 року №530 «Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах дошкільної освіти»,   листів Міністерства освіти і науки України від 02.04.2022 №1/3845-22 «Про рекомендації для працівників ЗДО на період дії воєнного стану в Україні», від 15.06.2022 №1/6435-22 «Щодо забезпечення освіти осіб з особливими освітніми потребами»,   від 27.07.2023 №1/8504-22 «Про окремі питання діяльності закладів дошкільної освіти у 2023-2024 навчальному році», листа ДСНС України від 14.06.2022 №03-1870/162-2 «Про організацію укриття працівників та дітей у закладах освіти».  

Освітня діяльність здійснювалася за Освітньою програмою для дітей від 2 до 7 років «Дитина», парціальними програмами: Парціальна програма з основ здоров’я та безпеки життєдіяльності дітей дошкільного віку «Про себе треба знати, про себе треба дбати»,  Програма з формування основ безпечної поведінки дітей дошкільного віку під час дорожнього руху «Дитина в світі дорожнього руху», Парціальна програма національно-патріотичного виховання дітей дошкільного віку «Україна – моя Батьківщина».  

  Станом на 01.06.2024 року в закладі дошкільної освіти функціонує 12 груп. З них 2 групи раннього віку та 10 дошкільного. З них 2 спеціальні групи для дітей з порушеннями мови, 1 старша інклюзивна група для дітей з ООП, 1 спеціальна різновікова група для дітей з порушенням слуху. Всі групи з 10,5 годинним режимом перебуванням.

За списковим складом налічується 261 дитина. З них 34 дітей з особливими освітніми потребами. В межах Сумської територіальної громади знаходиться 238 дітей, із них 32 з особливими освітніми потребами.   За кордон виїхало 23 дитини, 2 з яких діти з особливими освітніми потребами. В закладі виховується 5 дітей-інвалідів,  20 дітей категорії ВПО, 43дитини батьки яких мають статус учасника бойових дій, 32 дитини мають статус дитини, постраждалої внаслідок воєнних дій, з багатодітних родин 13 дітей, малозабезпечених – 13.

  В закладі дошкільної освіти за списковим складом виховувалось  90 дітей старшого дошкільного віку(віком від 5,6-7 років), які перебували  в групах: старша інклюзивна група « Ромашка» -  16 дітей, старша « Тюльпан» -   28 дітей, старша «Айстра» - 29 дітей, старша  спеціальна група   для дітей з порушенням слуху       « Фіалка» - 2 дитини,  спеціальна група   для дітей з порушеннями мовлення – 15 дітей. Із них 67 дітей, які упродовж навчального року відвідували заклад освіти, решта 23 дітей знаходилися на дистанційній формі навчання. В школу ідуть 54 дітей, 12 залишаються в закладі дошкільної освіти (6 – за висновками ІРЦ, 6 – за бажанням батьків).

Освітній процес здійснювався відповідно до затвердженого розкладу. Його організацію забезпечують 28 педагогів.

З них: завідувач – 1; вихователь-методист – 1; вихователів – 18;   Спеціалістів – 11:   музичні керівники – 3; інструктор з фізкультури – 1; вчителі-логопеди -2; вчитель-дефектолог – 1;асистент вихователя – 1.   

Освітній рівень педагогічних працівників: вищу освіту мають 25 педагогів; неповна вища – 2; базова вища (бакалавр) – 1.

Кваліфікаційний рівень: спеціалістів вищої категорії – 11, спеціаліст першої категорії – 8, спеціаліст другої категорії – 6, 11 тарифний розряд – 1, не атестовані – 2.

Всього обслуговуючого персоналу -   

           Атестація педагогічних працівників у 2024 році була поведена відповідно до вимог нового, введеного в дію у вересні 2023 року Положення про атестацію педагогічних працівників. За результатами атестації : 1 педагогу присвоєна кваліфікаційна категорія «спеціаліст вищої категорії», 1 – присвоєна кваліфікаційна категорія «спеціаліст першої категорії», 2- присвоєна кваліфікаційна категорія «спеціаліст другої категорії»,  підтвердили кваліфікаційну категорію «спеціаліст вищої категорії» - 2 педагоги, «спеціаліст першої категорії» - 1.

Одним із завдань, які ставив колектив ЗДО  на 2023/2024 навчальний рік стало   проведення самооцінювання діяльності  закладу дошкільної освіти за напрямами «Освітнє середовище закладу дошкільної освіти», «Здобувачі дошкільної  освіти», «Фахова діяльність педагогічних працівників закладу дошкільної освіти».  Для оцінки виконання завдань  були видані накази про створення робочих груп     та проведення комплексного самооцінювання , педагогами було проведено відповідне вивчення. Матеріали самооцінювання висвітлено на  засіданнях педагогічних рад (протокол №1 від 28.11.2023р., Про результати самооцінювання за освітнім напрямом «Освітнє середовище закладу дошкільної освіти», №2 від 27.02.2024р. Про результати самооцінювання за освітнім напрямом «Здобувачі дошкільної  освіти», №3 від 28.05.2024, Про результати самооцінювання за освітнім напрямом «Фахова діяльність педагогічних працівників закладу дошкільної освіти».

 У висновку робочої групи щодо результатів самооцінювання за  напрямом «Освітнє середовище закладу дошкільної освіти» зазначено, що зміст розвивального середовища в закладі задовольняє основні потреби щодо розвитку особистості дитини, її творчих здібностей. У вікових групах предметно-ігрове середовище облаштоване так, щоб кожна дитина мала можливість займатись улюбленою справою. Розміщення матеріалу в осередках дозволяє дітям об’єднуватися в підгрупи за інтересами та реалізовувати свої знання про оточуючий світ у різноманітних іграх, самостійно обираючи те, що їм для цього потрібне. Але, поряд з цим, не достатньо використовується технологія «Стіни, стеля, підлога, що говорять», компоненти якої, сприятимуть розвиткупізнавальних, соціальних, естетичних потреб дітей.

За напрямом  «Здобувачі дошкільної  освіти»  зазначено, що у закладі дошкільної освіти реалізується Базовий компонент дошкільної освіти ,   розроблено Освітню програму, яка містить комплекс освітніх компонентів для досягнення здобувачами дошкільної освіти,  реалізується варіативна складова Базового компонента дошкільної освіти, у переважній більшості створені необхідні умови. Забезпечено додаткові організаційні форми освітнього процесу – гурткова робота.   Освітня програма на 2023/2024 навчальний рік виконується в  повному обсязі. У закладі дошкільної освіти забезпечено дотримання вимог до розпорядку дня та освітньої діяльності, рухової активності дітей та враховано вікові особливості здобувачів дошкільної освіти,  гранично допустиме навчальне навантаження на здобувача дошкільної освіти у закладі відповідає віковій групі та особливостям здобувачів освіти.

Результати самооцінювання за напрямом «Фахова діяльність педагогічних працівників закладу дошкільної освіти» засвідчують, що педагогічні працівники володіють знаннями про вікові, фізіологічні та психологічні особливості дітей, їх індивідуальні можливості та потреби, гнучко та варіативно застосовують форми та методи організації освітнього процесу,  забезпечують власний професійний розвиток, обираючи різні види, форми та напрями підвищення рівня власної професійної майстерності. Педагоги постійно підвищують свою професійну майстерність  з урахуванням   освітніх потреб здобувачів дошкільної освіти.   На засіданнях педагогічної ради розглядаються питання підвищення кваліфікації педагогічних працівників, розвитку їх творчої ініціативи, професійної майстерності, педагогічні працівники мотивують та зацікавлюють здобувачів дошкільної освіти до роботи на занятті, співпрацюють з дітьми на засадах партнерства, у роботі застосовують особистісно-орієнтований підхід. Використані педагогами види робіт з групою, доцільна зміна та/або поєднання видів діяльності, добірка різноманітних завдань заохочують дітей до роботи та сприяють співпраці   між собою. Усі педагоги вислуховують та сприймають думку дітей, їх погляди.   Діти активно співпрацюють між собою при виконанні певних завдань, висловлюють власні думки та погляди. 

  Дедалі популярнішою формою підвищення кваліфікації стає участь педагогів у онлайн семінарах, фестивалях, конференціях різних рівнів.  У поточному навчальному році педагогічні працівники закладу взяли участь у всеукраїнському марафоні організованих Центром прогресивної освіти «Генезум». Досвід своєї роботи педагоги закладу  пропагують на шпальтах журналу «Дошкільне виховання». Упродовж 2023/2024 навчального року були надруковані  матеріали інструктора з фізкультури Вороніної Л.В. «Ігри спортивні. Настільні» (Дошкільне виховання №8, 2023), «Ігри спортивні, компактні й активні» (Дошкільне виховання №2, 2024). Та вихователя Паляниці К.В. «З тваринами граємось, у мовленні вправляємось» (Дошкільне виховання №8, 2023).

Особливо хотілося б відзначити досягнення закладу дошкільної освіти в  фізкультурно-оздоровчому напрямку. Від Української федерації «Спорт заради розвитку»  заклад отримав Золоту відзнаку «Заклад партнер» за плідну співпрацю та партнерство у впровадженні концепції  «Спорт заради розвитку» в Україні та активну участь у різноманітних заходах, нагороджений Почесною грамотою за участь у Флешмобі «White card» до Міжнародного дня спорту на благо розвитку і миру та Всесвітнього дня здоров’я. Брали участь в Національному проєкті «Цікава фізкультура 2.0. Перезавантаження». В рамках цього проекту інструктор з фізкультури Вороніна Людмила Володимирівна провела 13 уроків «Цікавої фізкультури» за темами «Довіра», «Підтримаю друга», «Цінності», «Мрії», «Моя родина», «Індіанці», «Ми команда», «Пірати», «Креативність особистості», «Ковбої». За кожний проведений урок заклад нагороджений відзнаками, а інструктор з фізкультури, музичні керівники, вихователі отримали грамоти та дипломи.

Розвивальне та освітнє середовище в закладі   організовано з урахуванням інтересів дітей і відповідає їх віковим особливостям. Для занять дітей створені всі умови. До їх послуг сучасні музична  та спортивна зали, кабінет психолога, вчителя-логопеда та вчителя-дефектолога; прогулянкові майданчики для кожної вікової групи; спортивний майданчик; ігрові та розвивальні осередки в кожній групі. В усіх групах облаштовані розвивальні життєві осередки, завдяки яким діти опановують науку життя, стають компетентними особистостями з притаманними їм індивідуальними особливостями.  

  Підвищення теоретичного рівня та фахової підготовки  педагогів потребує оновлення методичної літератури, наочних матеріалів , підписки на фахові періодичні видання. На жаль у цьому році вдалося провести підписку лише на журнал «Дошкільне виховання» на перше півріччя за кошти самих педагогів. Це створює певні незручності у роботі.

Однак, слід зазначити, що робота педагогічного колективу проводилася на належному рівні, її результатом є такі показники: підвищення педагогічної майстерності, творчого потенціалу педагогів; високий рівень вихованості та розвитку дітей; сприятливий психологічний клімат у колективі, проводиться  значна робота щодо підвищення іміджу закладу.

На виконання наказу по ЗДО  «Про організацію та проведення моніторингового дослідження у закладі дошкільної освіти», упродовж травня місяця 2024 року був проведений моніторинг розвитку компетентностей дітей дошкільного віку за освітніми напрямами, з метою відстеження показників на певному етапі. Педагогічне оцінювання здійснювалось за методичними рекомендаціями «Моніторинг досягнення дітей дошкільного віку згідно з Базовим компонентом дошкільної освіти: методичний посібник . Вивчення проводилося вихователями, педагогами-спеціалістами ЗДО уформі організованої освітньої діяльності, використовуючи спостереження, бесіди, ігри. У процесі моніторингу педагоги досліджували рівень розвитку дітей за основними напрямами Базового компоненту дошкільної освіти: «Особистість дитини», «Дитина в соціумі», «Дитина у природному довкіллі», «Дитина у світі мистецтва», «Гра дитини», «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі», «Мовлення дитини».  Узагальнені  висновки моніторингового обстеження кожної дитини було внесено у зведені картки результатів моніторингу сформованості основних компетенцій відповідної вікової групи. На засіданні педагогічної ради проаналізовані результати сформованості компетенцій дошкільників та  визначені необхідні заходи щодо покращення показників упродовж  літнього періоду.

Нагальною потребою на сьогодні є необхідність створення відповідної матеріальної та навчальної бази для роботи з дітьми: забезпечення сучасним ігровим матеріалом, обладнанням для дослідницької діяльності, доступ групових приміщень до мережі інтернет з метою використання ІКТ технологій в освітньому процесі.  

На мене як на керівника покладена відповідальність за створення в закладі освіти безпечного освітнього середовища, такого, яке буде забезпечувати запобіганню та протидії боулінгу. Робота щодо запобігання та протидію боулінгу (цькування)проводиться відповідно до наказу МОН України від 28 грудня 2019 року №1646 «Деякі питання реагування на випадки булінгу(цькування) та застосування заходів виховного впливу в закладах освіти». В поточному навчальному році мною не було зареєстровано жодного звернення батьків, працівників щодо випадків некоректного ставлення працівників до дітей, батьків до педагогів, педагогів до батьків.

Аналізуючи роботу із зверненнями громадян, слід зазначити, що основними питаннями, з якими до мене зверталися було працевлаштування, влаштування дітей до закладу освіти, надання довідок, адвокатські запити щодо участі батьків у вихованні дітей, надання педагогічних та психологічних характеристик.

Аналіз роботи  за навчальний рік показав, що в ЗДО заплановано та проводиться низка заходів, що передбачають співпрацю педагогів з батьками, зокрема організацію різноманітних зустрічей , проведення консультацій, годин спілкування тощо. Результати проведених заходів висвітлюються на сторінці закладу у Фейсбук у формі фотозвітів . В ЗДО налагоджена конструктивна комунікація педагогічних працівників із батьками здобувачів освіти в різних формах. Найпоширенішою практикою в роботі з родинами є створення в соціальній мережі Viber групи для батьків, за допомогою якої педагоги мали можливість долучатися до участі у проведенні батьківських зборів,  конкурсів, марафонів, флешмобів.

Не зважаючи на відсутність в закладі медичної сестри, медичне обслуговування здійснювалося на належному рівні. Своєчасно проводили термометрію, огляд дітей на педикульоз.      Прибирання приміщень проводилось з використанням миючих та дезінфекційних засобів.  

Медичний кабінет укомплектований всім необхідним для роботи. Наявність медикаментів відповідає переліку для надання першої медичної допомоги. Антропометричні вимірювання проводилися 1 раз на квартал, результати заносилися в спеціальний журнал, оформлялися листи здоров’я на кожну групу.  Режим роботи закладу змінювався.   З середини вересня було введене одноразове харчування (обід) і діти перебували в закладі  до 16.00. З лютого заклад перейшов на дворазове харчування (сніданок, обід) . Вартість харчування на день становить : групи раннього та молодшого – 28.5 грн., середні, старші – 36.75 грн. Здійснювалося  харчування пільгових категорій. Повністю звільнені від сплати за харчування: діти, які мають статус ВПО – 14 дітей, малозабезпечені – 11, діти, батьки яких є учасниками бойових дій – 40, діти, які мають статус дитини, постраждалої внаслідок воєнних дій -26 дітей, діти-інваліди – 3, діти з особливими освітніми потребами – 3.  Діти з багатодітних сімей - 5 сплачують за харчування 50%.

Як завідувач, основну увагу  приділяю   зміцненню та оновленню матеріально-технічної бази, розвитку методичної та психологічної служби, покращенню медичного обслуговування в закладі дошкільної освіти.  

 

Не залишився осторонь колектив закладу і від участі в громадській діяльності в умовах війни. Працівники долучалися до в’язання маскувальних сіток, виготовлення окопних свічок. До дня Українського козацтва та до Дня збройних сил України підготували подарунки, діти намалювали малюнки для бійців, які захищають кордони нашої Сумської області.

На виконання наказу Сумської міської ради від 24.11.2022 №242 «Про організацію «Пунктів незламності» в закладах освіти Сумської міської територіальної громади», протоколу №10 позачергового засідання комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій Виконавчого комітету Сумської міської ради від 24 листопада 2022 року, Порядку роботи «Пунктів Незламності» в закладі дошкільної освіти функціонує «Пункт Незламності», забезпечене цілодобове чергування з числа працівників закладу.

Як завідувач, основну увагу  приділяю   зміцненню та оновленню матеріально-технічної бази, розвитку методичної та психологічної служби, покращенню медичного обслуговування в закладі дошкільної освіти. 

 Постійно проводиться підготовка території та приміщень до безпечного перебування дітей:  очищення території закладу від сухоцвіту та опалого листя; обрізання дерев, скошування трави, висаджування квітів, кущів;проводились заходи з дезінфекції та дератизації.

Є  ще багато проблем, які плануємо вирішувати.  Це:  заміна асфальтового покриття, придбання комп’ютерної техніки; поступова заміна старих дитячих меблів у групах, заміна ліжок.  

 

 З вірою у перемогу, маю надію в подальшому на плідну співпрацю міської влади, депутатського корпусу та батьків щодо вирішення фінансових  питань у покращенні матеріальної бази, проведенні ремонтних робіт.  Все, що нам вдалося зробити протягом року, спрямоване на створення комфортних умов перебування дітей в садочку, збереження їх здоров’я, підготовку до подальшого навчання в школі, до майбутнього життя в соціумі.  Як ми сьогодні дбаємо про майбутнє дітей так вони подбають про нас в майбутньому

За підсумками роботи колективу упродовж  навчального року  можна зазначити, що поставлені завдання в цілому виконано.

На завершення бажаю всім миру, міцного здоров’я, гарного настрою, успіхів. Вдячна за увагу та підтримку!